Vilkår

Disse vilkårene blir en del av kontrakten, mellom deg, kjøperen, og oss, Tindevindu AS, Erling Skjalgssonsgate 18, 0267 Oslo, org.nr. 911 668 785 MVA.
Har du noen spørsmål? Ring oss på 22 11 30 00 eller send en e-post til kundeservice@tindevindu.no. Du kan også skrive til Tindevindu AS, Erling Skjalgssonsgate 18, 0267 Oslo.

1. Henvendelser

Vi skal besvare alle kundehenvendelser per e-post personlig og så snart som mulig, innen 48 timer på arbeidsdager. Våre tilbud er gyldige i 30 dager om ikke annet er oppgitt.

2. Prismatch

Den beste vindushandelen skal du finne hos oss. Dersom du skulle få et tilbud med samme kvalitet til lavere pris av en annen norsk vindusleverandør, skal vi matche tilbudet, eller gi deg et bedre tilbud. For at vi skal matche prisen, sender du oss konkurrentens tilbud og referansenummeret til et tilsvarende tilbud du har fått av oss. Vi sjekker at begge tilbudene er sammenlignbare, for eksempel at de gjelder de samme vindusmål og at vinduene er av samme kvalitet. Vi forutsetter også at det konkurrerende tilbudet er åpent tilgjengelig for alle privatkunder. Prismatch gjelder for tilbud til privatpersoner opp til 75.000 kroner, for alle produkter som du kan bestille i nettbutikken. Prismatch gjelder ikke for frakt, og ikke for bestillinger som allerede er inngått.

3. Avtaleinngåelse og ordrebekreftelse

Du må ha fylt 18 år for å kunne handle hos oss. Avtalen er bindende for begge parter når vi mottar din bestilling. En part er likevel ikke bundet av avtalen hvis det har forekommet skrive- eller tastefeil i tilbudet i nettbutikken eller i kjøperens bestilling, og den annen part innså eller burde ha innsett at det forelå en slik feil.

Når vi har mottatt din bestilling, sender vi deg en ordrebekreftelse per e-post. Sjekk at ordrebekreftelsen stemmer overens med bestillingen med hensyn til antall, varetype, osv. Skulle ordrebekreftelsen ikke samsvare med bestillingen, ta kontakt med oss umiddelbart.

Dersom ikke annet er oppgitt vises alle vindustegninger i tilbud og ordre sett fra utsiden.

Alle endringer til en ordre skal avtales skriftlig. Varene settes i produksjon 1-2 dager etter bestilling. Når produksjonen er påbegynt er det ofte for sent å gjøre endringer/kansellere.

Skal vinduene monteres høyere enn 800 moh, ber vi deg opplyse om det skriftlig ved bestilling (pga. lufttrykket). Glassenheten må i slike tilfeller muligens forsegles og monteres på stedet eller utstyres med ventil (ekstrakostnad).

4. Betaling

Vi tilbyr deg flere betalingsmuligheter, inklusive faktura, kortbetaling, og handlekonto.

Ved fakturabetaling forbeholder vi oss retten til å foreta en kredittsjekk. Vanligvis (ved godkjent kreditvurdering) får du en faktura når varene sendes fra vårt lager, slik at du betaler etter at du mottar varene. Når kreditvurderingen ikke godkjennes, tar vi kontakt for å avtale forhåndsbetaling.

Betaler du med kort (Visa eller MasterCard), kan det komme opp en side som ber om sikkerhetskode e.l. knyttet til banken din. Dette er en del av 3D Secure standarden. 3D Secure (Verified by VISA og MasterCard SecureCode) er den sikkerhetsløsningen som VISA og MasterCard benytter for å identifisere kortholder ved kjøp over internett. 3D Secure har blitt et krav for å gjøre handel over internett enda sikrere. Du må som regel oppgi en kode fra kodekortet eller nettbank kalkulatoren som du har fått av din bank. Når du har tastet inn koden og bekreftet vil du få se en side som takker for bestillingen. Vi i Tindevindu får ikke tilgang til dine kortopplysninger. Ved kjøp av lagervarer belastes kortet ditt når vi sender varene fra vårt lager. Tilvirkningsvarer produseres etter dine spesifikasjoner – ved kjøp av disse belastes kortet ved produksjonsstart.

Ansvarlig for kredittkorttransaksjoner på Tindevindu.no er Tindevindu AS, Erling Skjalgssonsgate 18, 0267 Oslo.

5. Levering og leveringstider

Lagervarer forlater vårt lager vanligvis i løpet av 1-2 arbeidsdager, senest i løpet av maksimalt 1 uke. Alle andre varer produseres etter dine mål og spesifikasjoner (tilvirkningsvarer) og sendes i løpet av cirka 6-8 uker. I bestillingsprosessen ser du tydelig hvilke varer som er lagervarer. Inneholder din bestilling både lagervarer og tilvirkningsvarer, leveres den samlet om ikke annet er avtalt. Ønsker du å få vinduene dine i flere sendinger, kan vi selvfølgelig ordne dette mot fakturering av høyere fraktpris.

Levering skjer til leveringsadresse angitt i bestillingen. Vi leverer kun til fastlands-Norge. Ved bestilling til en adresse på en øy uten broforbindelse leverer vi til nærmeste rimelig sted på fastlandet.

Vår logistikkpartner vil varsle deg i forkant av leveringen ved å ringe til mobilnummeret oppgitt i bestillingen. For å levere til adressen du oppgir, forutsetter vi kjørbar vei fram til leveringsadressen med stor lastebil (lengde opp til 18m, bredde opp til 2,6m pluss speil, høyde opp til 4,5m). Dersom dette er et problem, ber vi deg ringe oss slik at vi kan finne en annen løsning, for eksempel mindre lastebil. Levering skjer med lastebil med løftelem dersom ikke annet er skriftlig avtalt. Vi leverer derfor på gateplan, så nært ditt hus som det er praktisk mulig å komme med lastebil og jekketralle (sjåførens vurdering). Vennligst ta kontakt om du ønsker levering med kranbil (ekstrakostnad).

Møter du ikke opp til avtalt leveringstidspunkt, kan vi være nødt til å viderefakturere deg transportørens gebyr for en bomtur, eller losse varene i din fravær (da ansees leveringen som utført). På samme måte kan vi være nødt å viderefakturere transportørens gebyrer for unødig ventetid forårsaket av kunden. Dersom kunden ikke er tilgjengelig for mottak slik at varene må oppbevares hos transportør vil lagerleie viderefaktureres.
Ønsker du å hente vinduene dine selv fra vårt lager (utenfor Oslo), ber vi deg kontakte oss.

6. Undersøkelse av varen

Når du mottar varen, er det viktig at du undersøker om den er i samsvar med bestillingen, om den har blitt skadet under transporten eller om den ellers har mangler. Det er viktig at du undersøker varen før du underskriver på fraktpapirene at varen er levert uskadet. Hvis varen er skadet, skal du sørge for at lastebilsjåføren skriver dette på fraktpapirene, og du skal kontakte oss omgående. Hvis varen ikke samsvarer med bestillingen eller har mangler, skal du ikke montere varene, og du skal melde fra til oss omgående. Igjen: Vi ber deg undersøke varene nøye når de leveres, og før du underskriver på fraktpapirene.

7. Risiko for varen

Alle skader som oppstår under transporten til deg står vi for (gjelder ikke hvis du henter vinduene selv). Risikoen for varen går over på kjøperen når varen er levert, eller når kjøper henter varene fra vårt lager. Hvis kjøperen unnlater å overta en vare som er stilt til hans eller hennes rådighet etter avtalen, har kjøperen likevel risikoen for tap eller skade som skyldes egenskaper ved varen selv.

8. Angrerett (ved forbrukerkjøp)

Handler du hos oss som forbruker, så kan du angre kjøpet av varen etter angrerettlovens bestemmelser. Legg merke til at det ikke er angrerett på varer som er fremstilt etter forbrukerens spesifikasjoner (se avsnittet om tilvirkningsvarer nedenfor).

Angrerett innebærer at du uten grunn kan returnere varen til oss selv om det ikke er noen mangel ved den og selv om den ikke er levert. Du må gi oss skriftlig melding om bruk av angreretten innen 14 dager etter at varen er mottatt (e-post, angrerettsskjema, eller brev, se kontaktinformasjon helt øverst). For å overholde angrefristen er det tilstrekkelig at du sender meldingen om at du vil bruke angreretten før angrefristen utløper.

Vi tilbakebetaler kjøpesummen til deg (inklusive leveringskostnader, med unntak av tilleggskostnader som følge av at du har valgt en annen type levering enn den billigste typen standardleveringen vi tilbyr) så fort som mulig etter at vi mottar varen eller dokumentasjon på at varen er sendt tilbake (senest innen 14 dager). Du vil ikke bli pålagt noe gebyr som følge av tilbakebetalingen. Er produktet brukt og dette har ført til en verdireduksjon på varen, kan vi gjøre et tilsvarende fradrag i kjøpesummen, før resten av kjøpesummen tilbakebetales. Verdireduksjonen kan være betydelig, for eksempel om monteringshullene har blitt brukt. Håndtering av varen som er nødvendig for å fastslå varens art, egenskaper og funksjon fører ikke til en verdireduksjon.

Ved bruk av angreretten må varen leveres tilbake til oss innen rimelig tid (du skal sende varen innen 14 dager etter den dag du underrettet oss om at du ville gå fra avtalen). Varene skal sendes tilbake i originalemballasjen (eller forsvarlig pakket), til Tindevindu AS, c/o H. Strøm Logistikk, Konnerudgata 2, 3045 Drammen). Vi kan ikke ta imot varer på vår postadresse.

Kjøperen skal betale kostnadene for returforsendelsen. Prisen på returforsendelsen kan variere betydelig og er avhengig av antall vinduer, størrelsen på vinduene, avstand fra Oslo, samt avstand til nærmeste godsterminal. Prisen på returforsendelsen kan regnes ut i fraktpriskalkulatorene til f.eks. Bring (www.bring.no, tlf. 04545) eller Postnord (www.postnordlogistics.no, tlf. 09300). Returkostnadene kan være betydelig høyere enn fraktprisen oppgitt i ordrebekreftelse og faktura.

Viktig informasjon om angrerett ved kjøp av tilvirkningsvarer:

Alle andre varer enn lagervarer produseres etter dine mål og spesifikasjoner (tilvirkningsvarer), og angreretten gjelder ikke for slike tilvirkningsvarer. I bestillingsprosessen ser du tydelig hvilke varer som er lagervarer og hvilke varer som produseres etter dine mål og spesifikasjoner. Bestiller du tilvirkningsvarer, samtykker du gjennom din aksept av disse vilkår til at vi begynner produksjonen 24 timer etter bestilling. Dette gjør vi for å kunne levere vinduene dine så fort som mulig. Ønsker du å stoppe produksjonen etter dette tidspunktet, tilbyr vi deg muligheten til å slette bestillingen mot at du kompenserer oss for påløpte produksjonskostnader. En betydelig del av produksjonskostnadene påløper innen kort tid etter bestilling. Det er derfor viktig at du sjekker antall, mål og spesifikasjonener før du bestiller. Ønsker du en lengre «betenkningstid» før vi begynner produksjonen, så kan vi selvfølgelig ordne det (må avtales skriftlig, leveringstiden blir forlengret tilsvarende).

Vi viser til angrerettloven, spesielt til § 22 e) («Angreretten gjelder ikke avtaler om […] levering av varer som er fremstilt etter forbrukerens spesifikasjoner, eller som har fått et tydelig personlig preg»).

9. Reklamasjon

Dersom det foreligger en mangel ved varen, må du gi oss skriftlig melding innen rimelig tid om at du vil påberope deg mangelen.

Før du melder fra om en mangel, er det viktig at du verifiserer at det er en produksjonsfeil på produktet, og at produktet har blitt lagret, håndtert, montert og vedlikehold etter våre instruksjoner. Send oss gjerne et bilde for å dokumentere mangelen.

Dersom det foreligger produksjonsfeil, skal vi selvfølgelig rette dette eller omlevere varen, eller gi deg forholdsmessig prisavslag, og dette skal vi gjøre innen rimelig tid. Selgeren kan motsette seg kjøperens krav dersom gjennomføringen av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader. Mindre hakker eller fliser som blir usynlige etter montering (skult bak utforing, lister, osv) ansees ikke som gyldig reklamasjon.

Kondens, dugg eller rim på utsiden av vinduet kan forekomme ved moderne vinduer. Dette er et kvalitetstegn – vinduet slipper ut lite varme. Det skyldes ikke feil på ruten og ansees ikke som gyldig reklamasjon.

Kondens, dugg eller rim på innsiden av vinduet kan forekomme dersom luftfuktigheten i rommet er for høy og/eller temperaturen i rommet er for lav. Det skyldes ikke feil på ruten og ansees ikke som gyldig reklamasjon.

Selvrensende glass reduserer behovet for vindusvask på utsiden av vinduet betydelig, men glassets selvrensende funksjon forutsetter en viss luftfuktighet/regn og solstråling på glasset, eller litt hjelp med hageslangen. Vi kan ikke garantere at selvrensende glass aldri må vaskes.

10. Garanti

Vi velger kun de beste materialene til dine vinduer, og er meget stolte over kvaliteten vi leverer.
På dine vinduer får du 20 års garanti mot råte, 10 års garanti mot kondens mellom rutene, 10 års garanti på beslag og hengsler, og 10 års garanti på vrider og tilbehør.

Garantien gjelder alle vinduer som kan bestilles i nettbutikken, levert ferdig hvitmalt (NCS S 0502 Y).

For at garantien gjelder må vinduet håndteres, oppbevares, monteres, brukes, og vedlikeholdes ihht. våre instruksjoner. Vi viser spesielt til at det må ikke være for høy luftfuktighet og/eller for lav temperatur i rommet. Dersom luftfuktigheten er for høy og/eller temperaturen er for lav, vil det dannes kondens på innsiden av ruten, som kan skade vinduets ramme og/eller karm, og det vil ikke dekkes av garantien. Vi viser også spesielt til at vinduets overflatebehandling må kontrolleres fire ganger årlig og utbedres om nødvendig. Brudd eller sprekker i glass som oppstår etter montering dekkes ikke av garantien. De fleste tilfeller glassbrudd skyldes et termisk brudd – vi oppfordrer til at vår informasjon om termisk brudd leses nøye og følges for å redusere risikoen. Falming og misfarging av malingen, samt kvaeutsivning og kvistgjennomslag dekkes ikke av garantien – treverk er et levede materiale, så selv om vi benytter kvalitetsmaterialer vil dette kunne forekomme over tid.  Vedlikehold må være dokumentert utført for at garantien mot råte og garantien på beslag, hengsler og vrider gjelder.

Ved garantisaker forbeholder vi oss retten til å velge en tilfredsstillende løsning. I det tilfelle vi velger å levere et nytt vindu, dekkes ikke kostnader for demontering og montering. Reklamasjonen må meldes til Tindevindu skriftlig nå snart den er gjort kjent, og bildedokumentasjon må vedlegges. Garantien gjelder ikke ved modifisering av vinduet uten vår skriftlig tillatelse eller ved delvis oppvarming av glasset (for eksempel forårsaket av isolerende materialet som dekker en del av glasset). Garantiens avtale gjelder de leverte produkter og dekker ikke tilstøtende produkter (f.eks utforinger og listverk) eller følgeskader på inventar og bygg.

11. Forsinkelse

Vi gjør vårt ytterste for å levere varene innenfor leveransetiden vi lover. Vi må dog ta forbehold om force majeure, streik, lockout, transporthindringer, feil under produksjon, forsinkelser av råmaterialer, og transportskader. Vi tar ikke ansvar for økonomisk tap grunnet forsinket levering. Skal du bruke en snekker til å sette inn vinduene, anbefaler vi at du avtaler endelig monteringstid med snekkeren etter at du har mottatt vinduene.

12. Kjøperens mislighold

Dersom kjøperen ikke betaler eller oppfyller de øvrige forpliktelsene etter avtalen, og dette ikke skyldes selgeren eller forhold på selgerens side, kan selgeren holde varen tilbake, kreve oppfyllelse av avtalen, kreve avtalen hevet samt erstatning fra kjøperen. Selgeren kan også etter omstendighetene kunne kreve renter ved forsinket betaling og inkassogebyr.

13. Salgspant

Vi har salgspant i varene inntil kjøpesummen inkludert eventuelle renter og omkostninger er betalt.

14. Personvern

Vi skal kun innhente og lagre de personopplysninger som er nødvendig for at vi skal kunne gjennomføre forpliktelsene etter avtalen. Dine personopplysninger utleveres kun til andre hvis det er nødvendig for at selgeren skal få gjennomført avtalen med kjøperen, eller i lovbestemte tilfelle. Dine personopplysninger lagres kryptert. Betaler du med kort, får vi ikke tilgang til dine kortopplysninger. Vennligst ta kontakt om du har spørsmål om personopplysninger knyttet til deg.
Vårt nettsted benytter seg av cookies (informasjonskapsler), som de fleste andre nettbutikker, og i henhold til norsk lovgivning. Informasjonskapselen lagres på brukerens datamaskin, og skal gi deg en bedre brukeropplevelse på vår nettside, for eksempel med funksjoner som «handlekurv». Vi bruker cookies også for å måle bruket av våre nettsider, slik at vi kan forbedre brukeropplevelsen. Informasjonskapslene lagrer informasjon om din IP adresse, valgt nettleser, operativsystem, samt data over besøkte undersider og dato/tidspunkt for besøket. Du kan skru av bruk av cookies i din nettleser (da er det mulig at nettstedet ikke alltid fungerer som det skal). Ved å bruke vår nettside samtykker du til bruk av informasjonskapsler.

15. Konfliktløsning

Vi skal gi deg en god kjøpsopplevelse og kundetjeneste – uten noen grunn til å krangle. Likevel: Partene skal forsøke å løse eventuelle tvister i minnelighet.

16. Immaterielle rettigheter

Vi eier alle immaterielle rettigheter på innholdet på våre nettsider. Gjennom din bruk av nettsiden aksepterer du å respektere disse. Innhold fra våre nettsider må ikke kopieres til kommersiell bruk.

Vilkår fra 21.04.2016

Funnet en feil, eller har du en kommentar? Gi oss en tilbakemelding